Underbara älskade

100076-417100076-418
Michael Nyqvist och Anastasios Soulis


Underbara älskade handlar om det värsta tänkbara scenariot - att förlora halva sin familj. Och att försöka komma tillbaka efteråt.
En av de bästa filmerna jag sett. Aldrig så många tårar har fällts i en biosalong.  Och underbart vackra Anastasios gör det ju inte bättre.



 

Förra året funderade Anastasios Soulis på att lägga ner skådespelarkarriären. Han hade gjort sex långfilmer som barnskådespelare och trivdes inte med att bli igenkänd på stan.
   – Jag hade svårt att hantera det. Men så fick jag rollen i Underbara älskade och när vi började filma så kände jag "det här är nog vad jag är menad att göra". Passionen för filmen bara växte under inspelningen.
   Underbara älskade handlar om en helt vanlig familj som drabbas av en fruktansvärd tragedi. En våldsam bilolycka lämnar läkaren Lasse (Michael Nyqvist) ensam med tonårssonen Jonas (Anastasios Soulis).
   Anastasios Soulis var bara tolv år gammal när han filmdebuterade i Ulf Malmros hyllade film Den bästa sommaren. Han spelade ett av de två föräldralösa barn som får tillbringa sommaren hos den bittre begravningsentreprenören Yngve (Kjell Bergqvist). Sin senaste stora roll gjorde Soulis som 15-åring i Emma och Daniel - Mötet.
   – Nu känner jag att jag har tagit steget från barnskådisfacket till min första vuxenroll. Jag får spela ut mer i den här filmen och jag har haft en djupare karaktär att jobba med. Jag har fått ge utlopp för fler känslor, det vet jag inte om jag hade klarat på den tiden.
   Tror du att det kan vara en nackdel att ha varit barnskådis när man satsar på en skådespelarkarriär som vuxen?
   – Jag tror att det kan bli väldigt besvärligt. Mina polare brukar jämföra mig med Macauley Culkin (skratt). Han hamnade ju i drogträsket och har bara gjort enstaka roller sedan Ensam hemma. Jag vill verkligen inte hamna där. Jag tycker att den här rollen kom vid ett perfekt tillfälle, inte för tidigt och inte för sent. Jag hoppas verkligen att folk kan börja se mig som en vuxenskådis.
   Första vuxenrollen innebar också en särskild debut på vita duken. I Underbara älskade gör han sin första sexscen, tillsammans med Moa Gammel. Hon spelar Helena, en tjej i 20-årsåldern som hjälper Jonas att hantera sin sorg.
   – När jag läste scenen i manus tänkte "oj då" men Moa är en så öppen och glad tjej. Redan från början snackade vi som om vi hade känt varandra jättelänge. Hon var cool med sexscenen och sa bara "vi går in och gör vårt bästa". Det tror jag var viktigt, om en är obekväm blir den andre också obekväm automatiskt. Och jag är jättenöjd med hur den blev - sparsam, vacker och nästan poetisk.
   Det är andra gången som Michael Nyqvist och Anastasios Soulis spelar far och son. För sex år sedan gjorde de Hem ljuva hem tillsammans, ett tungt drama om en man som misshandlar fru och barn.
   – På den tiden hade jag svårt att skilja skådespelaren Micke och personen Micke så jag var lite rädd för honom. Men det visade sig snart vilken bra människa han är och vi lärde känna varandra väldigt bra mot slutet av den inspelningen. Nu, så fort vi sågs igen var det bara "tjena fan, kul att se dig, vad har du haft för dig på sista tiden?". Vi klickade direkt.
   Just nu pluggar Anastasios Soulis filmvetenskap och funderar på att söka scenskolan. I framtiden hägrar en internationell karriär.
   – Det är klart att Hollywood lockar. Jag skulle jättegärna dra dit och göra en film eller två. Men jag vill också kunna göra många olika slags roller, visa upp hela mitt register. Sedan får jag får se hur pass långt jag kan komma.

♥♥♥♥♥ av 5 möjliga :)


Kommentarer
Emma säger:

vill se=)

2007-01-01 | 22:58:45
Alexandra säger:

tänkte se den ikväll men var alldeles för lat.

2007-01-01 | 23:23:07
Bloggadress: http://trynottolooksopretty.blogspot.com
Elenore säger:

Tack för kommentaren i min blogg, är sen på att svara dock! =P

2007-01-02 | 07:08:07
Bloggadress: http://norpan86.blogg.se
DTV säger:

Jag tycker inte filmen var så himla speciell, men att återuppleva den svenska sommaren var inte helt fel :)

2007-01-04 | 16:33:25
Bloggadress: http://amima.blogg.se
Sofie säger:

Amina: Tycker du inte, den var ju helt magisk :`)

2007-01-04 | 23:15:53
Bloggadress: http://retrosofie.blogg.se
alex2 säger:

Den var jättebra!

2007-01-06 | 00:38:51
Bloggadress: http://alex2.webblogg.se
Sofie säger:

tycker jag också :)

2007-01-07 | 03:01:26
Bloggadress: http://retrosofie.blogg.se
cecilia säger:

åhhh ja bara älskar den här filmen så bra musik och den är sorlig också :( men den är så magisk vakker :)

2007-05-07 | 18:34:44
Bloggadress: http://www.bilddagboken.com
nea säger:

Grabben kan ju inet skala potatis!

2007-10-03 | 12:57:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback