Snart är det juuul

Vad har Sofie gjort dan för dan före dopparedan undrar ni säkert? Jo jag har sett på hundra filmer bland annat. Sen fräschade jag till mig med en dusch och åkte till Olivia. Dit kom även Stina och då beslöt vi oss för en promenad för att få lite julstämning. Vi gick till fotbollsplanen och vi tre la oss ner mitt på planen och kollade upp på stjärnorna och drömde oss bort. Riktigt mysigt. Sen så gick vi genom skogen hem till Stina där hennes mamma bjöd på fika som vanligt. Åh vad jag älskar att vara hemma hos Stina när jag tänker efter. Det finns alltid mat och Inga lena är så mysig ^^

Jag och vad gör Sofie nu? Jo hon var alldeles nyss ner och hämtade lite havrefras. Jo för nu är det såhär, jag har märkt att här hemma i Sunnemo där har maten i skåpen/kylskåpen en tendens att aldrig ta slut. Och de få tillfällena måste jag ta tillvara på när jag är hemma. Göda göda är ett ord som går på repeat i mitt huvud. Men ärligt det är sant, jag tror att det är överlevnads taktik. Människor är faktiskt djur.

Pratar med Sara på msn gör jag också. Alla andra verkar sova. Vi pratar om livet.
Som vanligt

Bara för att jag skriver så mycket om Sunnemo just nu kan jag bjuda på en Sunnemo dikt, jag har valt ut de bästa verserna enligt mig ;)

Langt ôppet Älvdarlsbrika, unnagömt
imälla´ skoggbevôxten bärg å klätter
å marker, där dä fôr fanns trôll å skrömt
å råer, tömtgôbber å uttäck jätter;
där ligger Sunnmo socken, langt i norl
å ôm den socktna hannler nu de orl,
jä här på socktnas eget mål berätter.

Ha du sett Sunnmo kanske, nôen gang?
Ôm du int ha´et, far dit en sômmer!
Å skull den vägen ågg bli aj sô lang
sô tänker ja du fala allri glômmer.
Te se hôss bärja går i grönt å grått
å tjärnan ner i därldan glyser blått -
ja, jä ä rädd du dej fördärva glômmer.

Ja, dä ä gôtt å vet, dä finns ett ställ,
en litten vacker fläck på den här jola
dit själa nôen gang kan flöckta ställ
när dä blir skômt å môrlna går för sola.
Da blir dä helt allt dä, som va förstört;
da blir dä ljust ôm dä va aj sô mört,
å sönnavär ôm dä va piskkall nola.



Ja och en bild på det.

Ja det är allt en dikt att kolla tillbaka på när jag sitter i New york det haha...

Kommentarer
Olivia säger:

hur skulle jag klara mej utan er?<3

2008-12-24 | 01:19:27
Sofie säger:

Ja hur skulle jag klara mig utan er?! <3

2008-12-24 | 20:58:52
Bloggadress: http://retrosofie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback